Dag 4 Kirinda - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Jos Klanderman - WaarBenJij.nu Dag 4 Kirinda - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Jos Klanderman - WaarBenJij.nu

Dag 4 Kirinda

Door: JKL

Blijf op de hoogte en volg Jos

08 Januari 2016 | Sri Lanka, Sri Lanka

Vandaag heel vroeg opgestaan (4.40u) om te gaan "Whale watchen" in de buurt van Mirissa.
Volgens Ruwan is het de moeite waard dus we hebben er mee ngestemd. Na afscheid genomen te hebben van het uiterst vriendelijke Lady Hill personeel gaan we op pad. We stoppen bij een soort van verzamelkantoortje waar allerlei mensen staan te wachten op de volgende stap. Ruwan heeft middels zijn connecties direct een TukTuk klaar staan en we worden er achterin met z'n 3-en ingepropt
(moet je niet doen als je claustrofobisch bent aangelegd). Onze Tuk tuk chauffeur lijkt een wedstrijd te willen winnen want af en toe lopen we allen "ho" als er bijna een persoon of hond plat gereden wordt maar hij lijkt te weten wat hij doet. Via de gigantische meurende vismarkt komen we bij een gerenoveerde tour boot aan. Op het overdekt bovendek nuttigen we onze boterhammen en een gekookt ei wat we van onze vrienden van Hotel Lady Hill hebben mee gekregen. Nu eerst een 45 min varen en de ochtend lijkt op niets uit te lopen totdat we een flinke groep dolfijnen vlak bij onze boot voorbij zien zwemmen. Erg mooi om te zien, maar het echte werk moet nog komen. De blauwe vinvis, het grootste dier op deze wereld. Kan 33 meter lang worden, zijn tong weegt 2.000 kg (net zoveel als een olifant), het totale gewicht kan oplopen tot 170.000kg (net zo veel als ruim 100 auto's) en bij leven en welzijn worden ze 100 jaar oud. Het is maar dat je het weet.
Na een anderhalf uurtje zoeken worden ze gespot en inderdaad, wat is dat een imposante verschijning. Telkens blaast hij een meters hoge pluim omhoog en duikt hij vervolgens in een traag tempo weer naar beneden om nog een klap met zijn staart op het water te geven. Prachtige ervaring die we niet snel zullen vergeten. We zijn al om ca, 11 uur terug dus we hebben nog tijd over om op zoek te gaan naar de mogelijkheid om mijn wens te vervullen. In alle boekjes over Sri Lanka staan foto's van die schriele mannen met hengeltjes op een paal in het water. Aangezien Peter en ik allebei graag vissen moeten wij dat natuurlijk ook kunnen. Na wat zoeken vinden we een plaats waar een stuk of 5 van die mannen zitten te vissen dus ik vraag Ruwan om te stoppen en te bemiddelen. Natuurlijk willen de mannen aan ons wel even hun hengel af staan met een stuk brood zolang we maar betalen. Maar goed, ze zijn uiterst behulpzaam en als eerste mag ik gaan zitten. Peter wil het nog even aanzien en twijfelt eerst. Nadat ik gelukkig er een stuk of 5 aan de haak heb geslagen is Peter ook niet meer te houden en ook hij klimt een paal in. Binnen een uur hebben we er samen een stuk of 15 gevangen en de locals snappen er geen bal van maar klappen wel elke keer als het raak is. We sluiten af met een echte "Fishermens friend" foto en rijden nu richting Yala. Dat blijkt nog een hele trip te zijn en na een uur of 3,5 zijn we geariveerd bij het Jetwing Yala hotel. Dit is een soort van designhotel aan het strand maar ook in de jungle. De wilde koeien, apen en everzwijnen lopen overal rond en dit is toch wel een van de mooiste hotels die we ooit gezien hebben (dit is overigens wel een eenmalige uitschieter). Na een lekker biertje aan de zwembad-bar genieten we van het bijzondere buffet. Nu op tijd slapen want morgen om 5u gaan we op safari. Pff, gave maar wel vermoeiende vakantie!
wordt vervolgd!

• 08 Januari 2016 - 20:36

Kees.brooimans:

Wat hebben jullie voor vis gevangen? Beetje serieuze units toch wel?

• 09 Januari 2016 - 00:36

Lilianne :

Wat een prachtige ervaring . Jullie maken veel mee in zo,n korte tijd .