Dag 5 Nuwara Eliya - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Jos Klanderman - WaarBenJij.nu Dag 5 Nuwara Eliya - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Jos Klanderman - WaarBenJij.nu

Door: JKL

Blijf op de hoogte en volg Jos

09 Januari 2016 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

Dag 5 Nuwara Eliya

Vandaag weer rond een uur of 5 aantreden voor het prachtige Jetwing Yala hotel om op safari te gaan. We zijn niet de enige want er staan reeds een 5 tafel jeeps klaar om ons rond te rijden. Weet niet wat we kunnen verwachten dus we zien het maar. In het wildpark aangekomen, zien we prachtige groene savannes met een en toe een doorkijk naar de oceaan wat eigenlijk hele rare maar mooie combinatie blijkt. We zien een mix van apen, waterbuffels, diverse vogelsoorten (heel veel pauwen), Olifanten, everzwijnen en wilde koeien. Rond 10.30u terug voor het ontbijt om vervolgens tot een uur of 1 nog even te zwemmen en te lezen. We komen aan de praat met de hotelmanager tijdens het ontbijt van het hotel en hij verteld trots over het zijn hotel en dat het erg duurzaam is. Dat past natuurlijk in mijn straatje dus al pratende wordt het manager van de technische dienst er bij gehaald en we krijgen een complete rondleiding achter de schermen. En dat is zeer indrukwekkend! Ze blijken een zeer moderne bio-vergistingsinstallatie te hebben om het rioolwater te zuiveren, Solar panels en een bio verbrandingsoven voor warm water en PV panelen voor stroomopwekking. We blijken een passie te delen en ik mag met trots onze energie/maintenance app demonstreren wat mijn vriend weer fantastisch. Na de e-mail adressen te hebben uitgewisseld is het al weer 13u. Al met al weer niet gerelaxt maar dit had ik niet willen missen. We moeten weer een uur of 5 rijden om naar Nuwara te komen want het is enkele honderden kilometers verder en we gaan de bergen in. Deze bergen lopen op tot wel 2.000m1 wat bijna vergelijkbaar is met Oostenrijk. Prachtig maar dan wel groen. We komen langs de grootste waterval van Sri Lanka, de Rawana Waterfalls. Ik weet Peter over te halen om daar maar eens een douche onder te nemen en de locals staan een beetje vreemd te kijken wat die "witte mannen” nu toch aan het doen zijn. De vele uren onderweg wordt er veel gesproken met onze vriendelijk gids Ruwan over van alles en nog wat. Hij denkt dat wij in Europa in de hemel leven en dat proberen wij enigszins te relativeren want wij zijn jaloers op zijn fantastische land. Ruwan gaat over een maand trouwen en hij deelt ons zijn verwachtingen en angsten. Hij en zij zijn strenge boeddhisten dus dat gaat allemaal heel anders dan wij gewend zijn. Wij als ervaringsdeskundigen staan hem “ free of charge" ter zijde. Tussendoor luisteren we veel naar zijn muziek en wij proberen ook onze muzieksoorten te laten horen. Spotify is bij de hand en ik heb een kabeltje (kan niet missen Rob) bij me om op zijn auto aan te sluiten. We stuiten op Andre Hazes en dat blijkt een schot in de roos want de vlieger is zijn favoriet en we moeten telkens de nummers vertalen tijdens het meezingen. Dit vind hij fantastisch en heeft af en toe de tranen in zijn ogen, zo mooi vind hij het. Hij vraagt om een cd met Engelse vertaling maar dat wordt toch lastig. Om 20u zijn dan toch in het aangekomen in Nuwara bij het nostalgische St. Andrews. Het is hier plotseling bijna koud (ca. 18 gr) en na het avondeten zitten we aan een 100 jarige bar met een heerlijk branden open haard. De oogjes vallen al bijna dicht dus op tijd naar bed want morgen wacht ons weer een belevenis, de tempel waar de tand van Boeddha ligt en de beroemde Candy dans te zien is.
welterusten!

• 10 Januari 2016 - 12:13